Nat og dag, livets vej for vores børn.
Kære forældre, lærer og pædagoger,
Har vi et ansvar? Har vi mulighederne? Hvad vælger vi?
SER VI MENNESKET OG ALLE FØLELSERNE? ELLER SER VI PRÆSTATIONERNE?
Vi lever i et samfund og i en kultur, hvor vi, hovedsageligt, opbygger vores børn gennem forventninger, social og faglig indlæring, til at de skal kunne en hulens masse. Til at de skal kunne præstere! De bliver testet, mål og vejet, hele tiden, fra meget tidlig alder, hvad betyder det pres mon inde i barnet? inde i følelserne? Ofte at stå overfor, ER JEG GOD NOK!
Har det pres konsekvenser for et barn? Tør barnet la være med at ” gøre mere “. Har barnet lært sine følelser at kende i alle de bevægelser der inden i.
Vores børn er vant til, at den HELT store anderkendelse og ros fra os forældre, omgangskreds, lærer, trænere osv. kommer når deres præstationer lever op til VORES forventninger, op til kravene i en hver given situation.
Ja det skaber en kæmpe motivation og en høj positiv energi, -men er det, det samme som indre ro, balance og en naturlig omgang med sin dybe menneskelige følelser?
Der lever, i vores livs mønstre, på vejen mod succes, at blive til “noget” ( hvad så end det noget er? ) et kæmpe pres og meget store forventninger på vores børn. Er der plads og rum, på denne rejse, til at lære og mestre sit dybe ærlige følelsesliv samtidig?
ER DER?
Hvad sker der når nedturen rammer, når barnet ikke kan leve op til forventningerne og presset. Når barnet møder modstand, fra deres omgivelser?
Skal du passe ind her, skal du kunne dette! Kan du ikke, må du øve dig endnu hårdere og endnu mere. Vi ved alle at du kan, men hov….
Oplever du stress? angst? store følelsesmæssige reaktioner? indelukket hed? følelse af tab og sorg? eller andre helt naturlige menneskelige følelser fra dit barn.
HVAD GØR VI SÅ DER? de følelser er helt ærlige og naturlige… Hvordan håndtere vi dem?
” nej skat, jeg ved du kan gøre det bedre, kom igen” ” nej skat, stop nu med det hylkerri, de andre kan så kan du også ” ” Skat det er ok at du er ked af det eller sur, men lads nu komme igang igen, rejs dig op og spil videre ”
Ja, vi har lært det gode og positivt ord, ANDERKENDELSE, men der lægger så meget efter den bevægelse, der er af den største betydning for om barnet lærere og mestre alle sine følelser. Lærer at navigere trygt og afbalanceret i dem.
Er der nogen der spørger ind til barnets indre følelser, er der nogen der er nysgerrig på at finde ud af hvorfor barnet reagere, er der nogen der viser barnet en anden vej, er der nogen der lader kærlighed og indre frihed i Barnet, være nok og samtidig stole og have tillid til, at tingene og præstantionerne nok skal komme, men fra et HELT og dybt forankret menneske, lige inde i barnet selv?
NAT OG DAG.
Jeg fortæller dig at det er ok at du er sur/ ked af det, men nu skal du gå igang igen…..Videre.. vi skal NÅ noget og du skal vise mig at du er god nok.
( hvorfor skal et barn der møder modstand til et fag, bare ha sat nogle målsætninger og rammer op, for at vi sikre at du lære det inden???… istedet for, at vi bruger tid på at hjælpe barnet til at finde ud af hvor den modstand og angst kommer fra i de dybe menneskelige følelser og tidligere oplevelser )
Hvad med alle de følelser der lægger bag ved reaktionen, hvad gør vi med dem? Jeg hjælper dig ikke videre herfra, jeg har anderkendt dig, det er vel nok ikke???????
Hvis jeg nu hjalp barnet med at finde ud af hvilke indre, dybe og ærlige følelser der var på spil i lige den her reaktion og hvorfor, og lærte barnet at mærke efter og italesætte dem helt selv.
Vil den reaktion så komme på præcist samme måde næste gang?
NAT OG DAG.
Hvad er vejen til et succesfuldt liv for dit barn? dig som forældre eller dig som lærer? Hvordan viser du dit barn den vej…..
- Materielle ting, job titler, mange penge, 1. pladser, du er god og stærk når du viser mig gode karraktere og indfrier mine mål, jeg viser dig skuffelse for at motivere dig, dine følelser?? du skal ikke være ked af det, det skal nok gå, formidler jeg, osv osv.
Eller
- Du er helt fantasisk som den menneske du er, jeg vil lære dig, at alle dine følelser har reaktioner og jeg vil lærer dig at mestre dem, jeg er sikker på at du bliver til lige det du har lyst til og at vejen viser sig igennem dine talenter og passion, Jeg vil lære dig, at du skal gå de veje hvor du kan ha dig selv og alle dine følelser med uden indre reaktioner i dig, og at der er ok at sige fra, uanset forventniger fra andre, modstand inde i dig er bare mulighed for læring og bevægelse osv osv.
NAT OG DAG – LAD OS SKABE EN BALANCE I DET.
Lad os bringe elementerne sammen. Vi er ligeværdige. Lad os ta ansvar for at lære vores børn alle de menneskelige egenskaber og stole på at de vil bringe verden lige præcist det de er allebedst til!
Det her er den mest givende rejse, for dig som forældre og dig som lærer og pædagog. Den bringer os tættere sammen, skaber fælleskab og en ærlig tillid, den bringer kærlighed, glæde og positiv energi ind i hverdagen.
Kærlige hilsner.
Tommy Lynnerup